Bouwstenen voor verzamelen, toepassen en gebruik van zorguitkomsten bij samen beslissen
Alles wat gedurende het Experiment Uitkomstindicatoren wordt ontwikkeld en alle kennis die wordt opgedaan, is beschikbaar voor andere zorgorganisaties en zorgprofessionals. Op deze pagina vindt u een toolbox vol met bouwstenen. Bouwstenen zijn keuze-ondersteunende interventies zoals keuzehulpen, dashboards, patiëntgerichte infographics, maar ook factsheets, procesbeschrijvingen, ervaringen en geleerde lessen die binnen het Experiment worden opgedaan over het verzamelen, toepassen en gebruik van zorguitkomsten bij samen beslissen in de spreekkamer. De basis vormt de patient journey uitkomstgerichte zorg.
Interventies
Door de ontwikkeling van interventies zoals keuzehulpen en patiëntgerichte infographics wordt uitkomstinformatie toepasbaar gemaakt in de spreekkamer. Patiënten krijgen op maat informatie over uitkomsten van zorg zodat zij de dialoog aan kunnen gaan en samen met hun zorgverlener beter kunnen beslissen over welke zorg en welk ziekenhuis het beste bij hen past.
Naar alle interventies








Factsheets
Factsheets bevatten informatie over onderzoeken, focusgroepen, patiëntparticipatie en andere relevante en interessante informatie om te delen.
Naar alle factsheets







Procesbeschrijvingen
Hoe wordt een interventie ontwikkeld? Hoe komt een keuzehulp tot stand? In een procesbeschrijving beschrijven we de stappen in het proces van ontwikkeling, de geleerde lessen en de vervolgstappen die we willen zetten.
Naar alle procesbeschrijvingen




Geleerde lessen
De lessen die zijn opgedaan door het projectteam bij het benutten van uitkomstinformatie voor samen beslissen op de sleutelmomenten in de drie zorgpaden worden gedeeld.
Naar alle geleerde lessen

Patient journey uitkomstgerichte zorg
De patient journey uitkomstgerichte zorg is de “reis” of route die de patiënt doorloopt bij een ziekte of aandoening. De start is bij een min of meer gepland bezoek als de patiënt een klacht heeft. In het geval van een acute klacht kiest de patiënt vaak niet zelf een ziekenhuis (of spreekkamer).
De patient journey laat de contact- en zorgmomenten zien en hoe en waar keuze-ondersteuning, zoals online keuzehulpen en andere bouwstenen, kan worden ingezet. Bouwstenen kunnen zowel producten betreffen (zoals ontwikkelde interventies of blauwdrukken), als ervaringen met en resultaten van de implementatie en ontwikkelde interventies. Met deze bouwstenen kan uitkomstgerichte zorg in de eigen zorginstelling (verder) worden vormgegeven.
Meer over het Experiment Uitkomstindicatoren